Befejeződött a Svájci Civil Alap által támogatott "Biztos bizonyítvány" című programunk. Az alábbiakban részletesen szeretnénk beszámolni a második félév történéseiről, eredményeiről.
1. Projekttevékenységek bemutatása, elvégzett tevékenységek összefoglalása :
Az időszakban (2014 április-május) került sor a mentorok és a pedagógusok közreműködésével Kék kistelepülésen a projektbe bevont gyerekek hozzátartozói közül 21 fő hozzátartozó, szülő, testvér bevonására. Mint említettük az előző beszámolóban, eddig azért nem került erre sor, mert többségük közmunkában vett részt. A hozzátartozók számára tájékoztatót tartottunk 2014. május 7-én és május 12-én majd utána került sor önkéntes alapon a programba való belépésre.
A toborzási tevékenységet partner-szervezeteink közreműködésével a munkanélküli fiatalok körében is tovább folytattuk. Így Nagycserkeszen összesen 11, Nyíregyházán pedig további 10 fő kapcsolódott be a programba.
Tovább folyt mind a három helyszínen a tanulók mentori segítése. Új tanulók nem kerültek bevonásra. A mentori segítés a hivatalos tanév végéig tartott, június 15-ig. A mentori segítést pedagógusok tartották.
ÖSSZESEN 48 tanuló vett részt a foglalkozásokon a 4 helyszínen.
A családtagok fejlesztése, segítése
A két hátrányos helyzetű kistelepülésen (Kék, Nagycserkesz) mentori segítségnyújtásban részesülő gyerekek (közülük mindegyik roma) rokonait, családtagjait sikerült bevonni a programba. Számukra az időszak folyamán is nyújtottunk egyéni és csoportos fejlesztéseket. A szociális munkás, és az ifjúsági mentor által az érintett családtagok életvitelük rendezését, valamint munkaerő-piaci reintegrációjukat elősegítő tanácsadásokat vehettek igénybe, valamint fejlesztő tréningeken is részt vettek.
2014. március 01. - 2014. szeptember 30-ig összesen 41 fő családtag részesült a szolgáltatásokban. Tanácsadások száma: 57 alkalom.
Készség és képesség fejlesztő tréningek megtartására Kéken került sor, 2 alkalommal.
1.Álláskeresési tréning: 2014. 05.26 - 05. 30 között 10 fő részvételével
2. Álláskeresési tréning: 2014. 05. 19-23. között 10 fő részvételével.
Pályakezdő munkanélküli fiatalok segítése
2014. szeptember 30-ig újonnan 21 fő munkanélküli fiatal került be a toborzás révén a programba (11 fő Nagycserkesz, 10 fő Nyíregyháza). Így a program végéig mindösszesen 36 fő pályakezdő fiatal számára nyújtottuk a szolgáltatásokat. Az ifjúsági mentorok és a szociális munkás irányításával mindegyikőjükkel együttműködési megállapodást kötöttünk, majd sor került az állapotfelmérésre és a fejlesztési tervek elkészítésére. A felmérés eredményeképpen az ügyfelek a mentorral közösen meghatározták azon egyéni képességeket, készségeket, az egyéb, külső és belső erőforrásokat, melyekre építve siker érhető el. Megbeszélték, hogyan vethetők be ezen képességek és lehetőségek a sikeres munkaerő-piaci integráció érdekében.
Megvalósításra kerültek a fiatalok számára nyújtott egyéni pályaorientációs, életvezetési tanácsadások, valamint az elhelyezkedést, és az önismeretet, társas kompetenciák fejlesztését elősegítő csoportos foglalkozások (tréningek).
Az időszakban összesen 44 alkalommal történt egyéni pályaorientációs, álláskeresési, életvezetési tanácsadás.
A csoportos foglalkozások, tréningek az alábbiak szerint zajlottak le:
1. Kulcskompetenciák fejlesztése c. tréning: Nagycserkeszen, 2014. július 21. és július 25. között. 11 fő résztvevő.
2. Felkészítés az önálló családi életre c. tréning: Nyíregyházán, 2014. június 30. és július 4. között. 8 fő résztvevő.
3. Pályaorientációs tréning : Nyíregyházán, 2014. március 3. - március 7. között 14 fő résztvevő.
Képzések egyéni támogatása
Az időszak során a programba bevont fiatalok közül 15 főnek tudtuk támogatni az egyéni szakképzési elképzeléseit. Így 10 fő OKJ 32 815 01 kézápoló és műköröm-építő, valamint 5 fő OKJ 32 140 01 óvódai dajka képzésen vett részt a támogatásunkkal. Ebből 14 fő sikeresen levizsgázott, 1 fő a megismételt vizsga letételére ígéretet tett.
Módszertani kiadvány elkészítése, megjelentetése
2000 pld-ban került megjelentetésre egy 58 oldalas kiadványunk, amely az álláskereséshez, munkába álláshoz felhasználható hasznos ismereteket tartalmaz, elsősorban a pályakezdő munkanélküliek számára. A kötetet a RÉV Alapítvány munkatársai állították össze.
A kiadvány letölthető honlapunkról is.
2. A projekt megvalósítása során elért hatások, eredmények:
Mentori segítségnyújtásban részesülő tanulók száma, tervezett: 30 fő, megvalósult: 48 fő
Mentori segítségnyújtásban részesülő fiatal munkanélküliek száma, tervezett: 36 fő, megvalósult: 36 fő
Mentori segítségnyújtásban részesülő családtagok száma, tervezett: 40 fő, megvalósult 41 fő.
Szakképzésben résztvevő munkanélküli fiatalok száma, tervezett: 15 fő, megvalósult 15 fő.
Munkába vagy képzésbe helyezett családtagok száma, tervezett: 15 fő, megvalósult 13 fő
Módszertani kiadvány megjelentetése, tervezett: 2000 db, megvalósult: 2000 db
Létrejövő együttműködések száma, tervezett: 10 db, megvalósult: 10 db
Nem tervezett indikátor, de eredmény:
Munkába helyezett fiatalok száma a projekt ideje alatt: 2 fő
A program 2 fő vonalon futott: a hátrányos helyzetű, tanulási nehézséggel és viselkedészavarokkal küzdő gyerekek mentori segítését, és a gyerekek közeli családtagjainak képzésbe, munkába helyezését szolgálta. Így összesen 48 fő tanuló és 40 fő hozzátartozó vehetett részt a fejlesztő programokban.
Továbbá a pályakezdő munkanélküli fiatalok segítését is célozta a program: összesen 36 fő fiatal vehetett részt játékos, fejlesztő foglalkozásokon, illetve a program segítségével 14 fő OKJ-s végzettséget, szakmát szerzett.
A programban a legfontosabb probléma az volt, hogy a leszakadó, családi-anyagi nehézséggel küzdő gyerekek nem tudnak tanulni, alulértékelik magukat. Így az elmúlt hónapokban elsősorban megtanultak tanulni, reális önképet kialakítani, személyiséget formálni. A különféle iskolákban a különféle nehézségekkel küzdő gyermekek számára a mentor-tanárok személyre szabottan, innovatív módszereket felhasználva nyújtottak személyes mentori segítséget. A velük való kiemelt foglalkozások eredményeképpen egyrészt a tanuláshoz, képzéshez való hozzáállásuk mozdult el, erősen pozitív irányba. Több gyereknél az addigi, frusztráltságból eredő agresszivitás, hiperaktivitás a mentori támogatás hatására csökkent, beilleszkedtek az iskolai közösségekbe. Csökkent és megszűnt a bukások száma. Eredményeik most kezdenek javulni azokból a tantárgyakból, amelyekből tantárgyi megsegítést kapták. Igényelték az állandó mentori felügyeletet, segítséget. Túlnyomó többségüknél otthon senki nem kérdezte ki tőlük a leckét, senki nem segített tanulni nekik. Mivel a programban kiemelt segítséget nyújtottunk ezen gyerekek szüleinek, családtagjainak is, foglalkozásokon, egyéni tanácsadásokon vehettek részt, ezért ezen a területen is változásról tudnak beszámolni a program szakemberei. A hozzátartozók, szülők is belátták a foglalkozások végére, hogy a gyerekek számára egy olyan – legális - út létezik, amely kiemelheti őket a szegénységből, a halmozottan hátrányos helyzetből: ez pedig a tanulás, és legalább egy „piacképes” szakma elsajátítása. Ennek hatására segítőkészebben, megértőbben állnak hozzá a gyerekek tanulmányi előmeneteléhez, nem korlátozzák őket a tanulásban és minden segítséget megadnak nekik. Javult az együttműködésük azzal az iskolával is, ahol a gyermekük éppen tanult.
A program elején még nehéz volt a gyerekeket motiválni, megértetni velük, hogy a tanulás érték. Azt jól érezték, hogy tanulniuk kell ahhoz, hogy többre vigyék, mint a szüleik. Az első foglalkozásokon még a tanulási motiváció külső hatásra történt. A program végére a gyerekek többségénél sikerült elérni hogy saját magukért tanuljanak, belső indíttatásból. Ehhez nagy mértékben hozzájárult az is, hogy a családtagok, szülők szemléletmódja is megváltozott a program hatására.
Az egyik mentor tanár véleménye szerint,(mely a projekt egészére vonatkozik): "Meggyőződésem, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű, roma származású tanulók esélykülönbségeinek mérséklésére, felzárkóztatásukra a tanuláson keresztül vezet az út. Egyetlen esélyük a szocio-kulturális helyzetük javítására, ha kialakítjuk a megfelelő tanulási szokásokat, ha felkeltjük érdeklődésüket a világ megismerésére, az önművelés igényére, a kulturális és viselkedési szokásokra. Rájuk igazán érvényes az a mondás, hogy ”Nem halat kell adni, hanem halászni kell őket megtanítani!” Erre nagyon jó lehetőséget kínáltak a fejlesztő foglalkozások."
A program hatására a résztvevő gyerekek, fiatalok amennyiben komolyabb gátló tényező nem lép közbe, az iskolarendszerben maradnak, törekednek a továbbtanulásra, és legalább egy piacképes szakma elsajátítására. Javult a kapcsolatuk a pedagógusokkal, és magával az iskolával, mint intézménnyel is.
A másik fő célcsoportot a pályakezdő munkanélküli fiatalok alkották. Esetükben szintén pozitív változásról tudunk beszámolni. Tudatosabbá váltak és a realitásokhoz igazították életpályamodelljüket. Képessé váltak az önálló döntésekre, a munkaerőpiaci tendenciák követésére, motiválttá váltak a munkába állásra, illetve szakma megszerzésére. Támogatásunkkal 10 fő kézápoló és műkörömépítő szakmát, 5 fő pedig óvodai dajka szakmát sajátított el. A szakmaválasztást az indokolta, hogy ezek a szakmák jelen pillanatban "eladhatóak" országszerte, főként a fiatal lányok körében. Így nagy valószínűséggel vállalkozóként, vagy alkalmazottként hasznosítani tudják a munkaerőpiacon végzettségüket.
3. Felmerült problémák és lehetéséges megoldások
Fő problémát a kistelepüléseken a munkalehetőségek hiánya okozta. Közmunkán kívül minimális a munkalehetőség, a közeli városokban sem sokkal jobb a helyzet, főként az alacsony iskolázottságú, roma célcsoport számára. Az önfoglalkoztatás lehetősége, a munkaügyi központ által nyújtott támogatást felhasználva ebben a helyzetben kiutat jelentene, főként ha esetleg egyéb, EU támogatással, szakértők irányításával szociális szövetkezetet tudnának létrehozni az érintettek. Ezeket mérlegelve vállalták a kéki hozzátartozók, hogy részt vesznek egy vállalkozásindítási képzésen. Ígéretet tettünk a számukra, hogy amennyiben lehetőség nyílik a jövőben szociális szövetkezetek alapítására pályázatot benyújtani, Alapítványunk megadja a segítséget ahhoz is, hogy a pályázatot elkészítsék és benyújtsák.