A projekt a Svájci–Magyar Együttműködési Program társfinanszírozásával valósul meg.

RÉV Alapítvány - Biztos bizonyítvány

Szabolcs utca 10.
Nyíregyháza
4400
06-70-4330285
06-42-413-040
elsolepesnyh@gmail.com

Projektünk bemutatása - A háttér

2013.10.05 14:10

Projektünk "Biztos bizonyítvány - hátrányos helyzetű gyermekek és családtagjaik segítése" címmel 2013. szeptember 01-vel indult és az alábbi, megyénkben fokozottan jelentkező problémákra kíván reagálni:

 

1. Probléma:

Megyénkben jelentős az általános és szakiskolákban azon hátrányos helyzetű (köztük roma) tanulók száma, akik megfelelő segítség nélkül ki vannak téve az iskolarendszerből való lemorzsolódás veszélyének és így a ifjúsági munkanélküliek számát gyarapítják. A hátrányos helyzet több formában is megnyilatkozhat.

Az iskolák a jelenlegi, amúgy is agyonsanyargatott helyzetükben magukra vannak hagyva a probléma megoldásával és elvárják tőlük, hogy maximális erőkifejtéssel dolgozzanak a lemorzsolódás megakadályozásában. Sajnos meglehetősen kevés olyan elhivatott iskola és pedagógus van, amely teljes mértékben teljesíteni tudja ezt az elvárást. Ennek legfőbb oka a pedagógusok leterheltsége, az iskolák nehéz anyagi helyzete, a nem megfelelő kompetencia, a hozzáértés hiánya. Végül, de nem utolsósorban ez a tevékenység a pedagógusoknak mindenféleképpen túlórát jelent, amelyet nem tud megfizetni az intézmény. Voltak mentortanár kezdeményezése, amelyek ösztöndíjat biztosítottak mind a mentortanár, mind pedig a diák részére. Azonban ezek a kezdeményezések kimerültek, elsősorban a tehetséges diákok és felkészítő tanáraik részére kerültek bevezetésre, és nem az amúgy is hátrányos helyzetűek számára. E kezdeményezések másik hiányossága az, hogy a tanulót mikrokörnyezetétől elkülönítve próbálja meg fejleszteni, mert nincsenek erőforrásaik a hátrányos helyzet alapproblémájának, a mikrokörnyezet (család) működési zavarainak kezelésére. Pedig a legtöbb esetben a tanulók rossz teljesítésének hátterében komoly családi konfliktusok, szociális problémák vannak, amelyeket kezelni kell.

Megoldási javaslat a projektben:

A projekt szolgáltatásainak újszerűsége abban rejlik, hogy hatékony, szakmailag magas szintű, ügyfélközpontú, összehangolt szolgáltatásokat nyújt az eddigi alkalomszerű, nem összehangolt, egymásnak gyakran ellentmondó beavatkozási stratégiákat követő, különálló intézményi szolgáltatások helyett. Célunk, hogy a hátrányos helyzetű gyermekek segítését rendszerszemlélettel, a kiváltó okok felkutatásával, a gyermek és mikrokörnyezete komplex gondozásával segítsük elő. Alapelvünk, hogy a hátrányos helyzet igazi okát a gyermek mikrokörnyezetében, a családban keressük. Ezért segítő szolgáltatásainkat egyrészt a gyermek fejlesztésére, helyzetének stabilizálására, és vele párhuzamosan a mikrokörnyezet, a család segítésére, helyzetének stabilizálására összpontosítjuk.

Hatékony munkamegosztáson alapuló együttműködéseket kívánunk létrehozni az iskola, a civil szervezetek és a szociális célú állami-önkormányzati intézmények között.

 

2. Probléma:

Nincs olyan állandó, folyamatosan fenntartott szervezet és intézmény, amely az iskolarendszerből már lemorzsolódott fiatal munkanélküliek fejlesztését vállalná fel, munkaerőpiaci reintegrációját segítené, a kezdeményezések nincsenek összehangolva. Pedig az alacsony iskolázottságú, fiatal munkanélküliek létszáma évről évre növekszik.

Megoldási javaslat a projektben:

Felvállaljuk egy olyan fenntartható ifjúsági segítő intézmény létrehozását, amely segítő szolgáltatásokat nyújt a célcsoportba tartozó fiataloknak, speciális problémáikat enyhíti és elősegíti továbbtanulásukat, vagy munkába állásukat. Eddigi ifjúsági projektjeink tapasztalatai alapján képesek leszünk azonosítani és felhasználni azon módszereket, amelyek az eltérő ifjúsági célcsoportok munkaerő-piaci integrációját elősegítheti.

Tevékenységek

Projektünk "Biztos bizonyítvány - hátrányos helyzetű gyermekek és családtagjaik segítése" címmel 2013. szeptember 01-vel indult és az alábbi, megyénkben fokozottan jelentkező problémákra kíván reagálni:   1. Probléma: Megyénkben jelentős az általános és szakiskolákban azon hátrányos helyzetű...
1. Toborzás, programba való bevonás 4. A tanulók mentori segítése 5. A családtagok fejlesztése, segítése 6. Állapotfelmérés, fejlesztési terv készítése 7. Életpálya modell tervezése, megformálása 8. Önálló életvitelhez szükséges képességek, készségek fejlesztése 9. Munkára motiválás, munkaerő-piaci...
Megvalósítás helyszíne: Nyíregyháza, Nagycserkesz, Kék Megvalósítás időpontja: 2013. szeptember 01-2014. augusztus 31.   Célkitűzések: A tanulók lemorzsolódásának megakadályozása. Tanulmányi eredményeik javítása. Továbbtanulásuk elősegítése. A családi munkanélküliség csökkentése. A...